W Europie Zachodniej rynek e-handlu dostaje zadyszki

Deweloperzy inwestują w magazyny dla e-handlu, ale inflacja odbija się także na zakupach w internecie, zmuszając do obniżenia kosztów ostatniej mili.

Publikacja: 10.11.2022 11:16

W Europie Zachodniej rynek e-handlu dostaje zadyszki

Marathon

Foto: Marathon

Polska pozostaje zapleczem dla e-handlu w Europie Zachodniej. Panattoni wznosi w Poznaniu magazyn o powierzchni 82 tys. m kw. dla globalnej firmy z sektora odzieżowego. W przyszłym roku zatrudnienie znajdzie ok. 3000 pracowników. Globalny rynek e-handlu branży modowej wart był 744 mld dol. na początku tego roku. Jego wartość ma osiągnąć nawet 1,1 biliona dol. w 2026 roku. – Trendy te znajdują odzwierciedlenie na polskim rynku, który coraz częściej staje się hubem dla całej Europy. Jest to możliwe dzięki strategicznej lokalizacji, a także nowoczesnym obiektom, które pozwalają na obsługę rosnących wolumenów odzieżowego e-commercu – ocenia dyrektor zarządzający Panattoni Marek Dobrzycki. 

E-handel przyciąga też mniejszych graczy. Firma Marathon buduje w Kostrzynie centrum e-commerce o powierzchni 20 tys. m kw. Obiekt otrzyma 15 doków rozładunkowych dla samochodów ciężarowych i 3 doki dla vanów oraz 500 m kw. powierzchni biurowej. Znajduje się bezpośrednio przy wjeździe na trasę S5 i A2, łączącą Trójmiasto z Wrocławiem i Warszawę z Berlinem. Firma planujemy oddać magazyn do użytku na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2023 roku. – Prowadzimy rozmowy z potencjalnymi najemcami, dzięki czemu będziemy w stanie na etapie wykańczania dostosować obiekt do ich indywidualnych potrzeb – tłumaczy CEO Marathon International Logistics Emil Lisowski. 

W Polsce rynek e-handlu szybko rośnie. InPost oblicza wzrost rynku e-handlu w trzecim kwartale 2022 roku na 24 proc. – Jednak od połowy października rynek rośnie w tempie umiarkowanym, co może wskazywać na to, że spodziewana od dłuższego czasu presja inflacyjna odczuwalna dla polskiego konsumenta zaczyna stawać się faktem – sygnalizuje prezes InPost Rafał Brzoska. 

Wskazuje na dużą nieprzewidywalność rynku. – Rośnie liczba zakupów w tańszych sklepów, mniejsze są także koszyki. Zauważamy zastępowanie produktów drogich tańszymi – opisuje Brzoska. 

Czytaj więcej

Targi logistyczne w cieniu spowolnienia

Przypuszcza, że wzrost rynku rok do roku nie przekroczy 15 proc., zaś na 2023 rok prognozuje jednocyfrową dynamikę wzrostu w Polsce. Ostrzega, że we Francji i Wielkiej Brytanii w poszczególnych kwartałach notowane są spadki rynku e-handlu. 

Duża inflacja może zdusić rynek e-handlu. W trzecim kwartale InPost obronił 27-procentową marżę, ale Amazon wykazał zaledwie 2 proc. marżowości. W Wielkiej Brytanii oferuje vouchery na zakupy w zamian za zamawianie dostaw do automatu nie do domu, obniżając w ten sposób koszt ostatniej mili. 

Polska pozostaje zapleczem dla e-handlu w Europie Zachodniej. Panattoni wznosi w Poznaniu magazyn o powierzchni 82 tys. m kw. dla globalnej firmy z sektora odzieżowego. W przyszłym roku zatrudnienie znajdzie ok. 3000 pracowników. Globalny rynek e-handlu branży modowej wart był 744 mld dol. na początku tego roku. Jego wartość ma osiągnąć nawet 1,1 biliona dol. w 2026 roku. – Trendy te znajdują odzwierciedlenie na polskim rynku, który coraz częściej staje się hubem dla całej Europy. Jest to możliwe dzięki strategicznej lokalizacji, a także nowoczesnym obiektom, które pozwalają na obsługę rosnących wolumenów odzieżowego e-commercu – ocenia dyrektor zarządzający Panattoni Marek Dobrzycki. 

Produkty i Usługi
Jesienne szczyty logistyczne
Drogowy
Wygrywa zwinniejszy i lepszy
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
DHL Parcel wchodzi w automaty paczkowe