Państwo nie jest przygotowane do walki z wrogim kapitałem

Brak rejestrów i rozproszone dane utrudniają funkcjonowanie państwa w czasie zagrożeń i stanowią niebezpieczną pułapkę dla firm.

Publikacja: 22.12.2023 20:54

Protest pracowników Vesta Polska przed MSWiA. 12 XII 23

Vesta Polska

Protest pracowników Vesta Polska przed MSWiA. 12 XII 23

Foto: Vesta Polska

Sankcyjna lista mająca mrozić firmy z kapitałem rosyjskim jest na bieżąco uzupełniana. Na początku grudnia znalazła się na niej spółka Vesta Polska, co oznacza natychmiastowe zamrożenie kont. MSWiA w decyzji z 7 grudnia 2023 roku zarzucił firmie, że jest częścią rosyjskiej grupy logistycznej, a spółki z tej grupy przewożą m.in. produkty sektora petrochemicznego. 

Walka o uratowanie firmy

Z decyzji wynika, że resort badał sprawę od 2022 r., ale do firmy nikt się w tej sprawie nie zwrócił. W tym samym czasie Vesta Polska sp. z o.o. przeszła szereg kontroli podatkowych oraz audyt przeprowadzony przez biegłego rewidenta – bez jakichkolwiek zastrzeżeń. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy alarmują, że znikają polskie firmy transportowe

Firma już w poniedziałek 11 grudnia zaskarżyła decyzję resortu w całości. Podkreśla, że nie jest w żadnym stopniu powiązana zarówno z rosyjskimi podmiotami, które wskazuje w decyzji MSWiA, a jej jedynym wspólnikiem jest węgierski podmiot Vesta Logistic Hungary. – Nigdy nie należeliśmy do Kompanii Logistycznej Vesta (ros. OOO Лoгucmuчecкaя Koмnaнuя „Вesma”). Nigdy też nie przewoziliśmy petroproduktów ani maszyn do wydobycia ropy – zapewnia prezes Vesta Polska Witalij Rudnicki. 

Dodaje, że spółka do tej pory nie otrzymała odpowiedzi MSWiA na pismo. Sprawa jest pilna, ponieważ firma zatrudnia ponad 200 osób i ma 2 tys. współpracujących z nią przewoźników.

Bez odblokowania kont pracownicy i podwykonawcy nie otrzymają wynagrodzenia. Firma może stracić płynność finansową. – Jest szansa na uratowanie firmy, jeżeli zostanie usunięta z listy sankcyjnej na początku stycznia. Prowadziłem firmę bardzo ekonomicznie, więc jesteśmy w stanie w ciągu roku odbudować całość – ocenia prezes Vesta Polska. 

Podkreśla, że zarządzana przez niego firma to to jeden z największych przewoźników w rejonie Mazowsza. Miesięcznie obsługuje ponad 3 tys. zleceń transportowych i spedycyjnych. Jej klienci to m.in. duże międzynarodowe korporacje produkcyjne. Dysponuje 90 własnymi ciężarówkami oraz wynajmuje 21 tys. m kw. magazynów. W 2022 roku Vesta Polska zapłaciła – do polskiego budżetu – 4,6 mln zł z tytułu CIT. Z tytułu ZUS – 4,5 mln zł, a także VAT: 4,8 mln zł należnego VAT. – Przed kilku laty przed podpisaniem jednego z kontraktów firma była weryfikowana przez służby specjalne USA - również bez zastrzeżeń – zaznacza Rudnicki.

Mam udowodnić, że nie jestem wielbłądem

Przypomina, że połowa pracowników to Ukraińcy, a od wybuchu wojny spółka aktywnie wspiera Ukrainę w obliczu agresji rosyjskiej – wynajęła dla ukraińskich kierowców mieszkania i domy, organizowała transport generatorów prądotwórczych na Ukrainę. – Członkowie rodzin naszych pracowników - ich ojcowie, bracia – walczą teraz na froncie. Niektórzy nasi kierowcy wrócili do ojczyzny, aby tam walczyć z Rosją. Pomagaliśmy w organizacji transportów dla uchodźców do innych krajów UE, w tym do Holandii we współpracy z naszym holenderskim biurem wysłaliśmy ponad 20 osób. Pomagaliśmy w relokacji uchodźców do Kanady, Niemiec, Norwegii – wylicza prezes Vesta Polska.

Rudnicki jest z pochodzenia Ukraińcem, potomkiem polskich sybiraków, na Ukrainie nadal mieszka jego rodzina. – Udowadniam teraz, że nie jestem wielbłądem – dodaje gorzko Rudnicki. 

Czytaj więcej

Drożeją przewozy z Chin, także kolejowe

W podobnej sytuacji do Vesty mogą znaleźć się inni przewoźnicy, którzy wykonywali przewozy do Rosji. Administracja nie zbierała danych o pochodzeniu założycielskiego kapitału, do czego nie jest zobligowana przepisami. 

Rudnicki przypomina, że w ubiegłym roku media szeroko opisywały sprawę polskiej firmy Maga Foods, również wpisanej na listę sankcyjną, a skreślonej z niej po prawie czterech miesiącach. Eksperci wskazywali wówczas, że państwo w kontekście ustawy sankcyjnej nie działa sprawnie, a wprowadzone przepisy godzące w podstawowe prawa obywateli: zarówno przedsiębiorców, jak i zwykłych pracowników, którymi – w przypadku Vesta Polska – są nie Rosjanie, a Polacy i Ukraińcy.

Sankcyjna lista mająca mrozić firmy z kapitałem rosyjskim jest na bieżąco uzupełniana. Na początku grudnia znalazła się na niej spółka Vesta Polska, co oznacza natychmiastowe zamrożenie kont. MSWiA w decyzji z 7 grudnia 2023 roku zarzucił firmie, że jest częścią rosyjskiej grupy logistycznej, a spółki z tej grupy przewożą m.in. produkty sektora petrochemicznego. 

Walka o uratowanie firmy

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Regulacje Ue
Niemcy wyszły ze strefy Schengen
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Regulacje Ue
Unia potrzebuje setek miliardów euro na infrastrukturę transportową
Regulacje Ue
Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność
Regulacje Ue
Unia celna dla dużych graczy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Regulacje Ue
KE cofnęła się pół kroku pod naporem przewoźników
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej