Państwo nie jest przygotowane do walki z wrogim kapitałem

Brak rejestrów i rozproszone dane utrudniają funkcjonowanie państwa w czasie zagrożeń i stanowią niebezpieczną pułapkę dla firm.

Publikacja: 22.12.2023 20:54

Protest pracowników Vesta Polska przed MSWiA. 12 XII 23

Vesta Polska

Protest pracowników Vesta Polska przed MSWiA. 12 XII 23

Foto: Vesta Polska

Sankcyjna lista mająca mrozić firmy z kapitałem rosyjskim jest na bieżąco uzupełniana. Na początku grudnia znalazła się na niej spółka Vesta Polska, co oznacza natychmiastowe zamrożenie kont. MSWiA w decyzji z 7 grudnia 2023 roku zarzucił firmie, że jest częścią rosyjskiej grupy logistycznej, a spółki z tej grupy przewożą m.in. produkty sektora petrochemicznego. 

Walka o uratowanie firmy

Z decyzji wynika, że resort badał sprawę od 2022 r., ale do firmy nikt się w tej sprawie nie zwrócił. W tym samym czasie Vesta Polska sp. z o.o. przeszła szereg kontroli podatkowych oraz audyt przeprowadzony przez biegłego rewidenta – bez jakichkolwiek zastrzeżeń. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy alarmują, że znikają polskie firmy transportowe

Firma już w poniedziałek 11 grudnia zaskarżyła decyzję resortu w całości. Podkreśla, że nie jest w żadnym stopniu powiązana zarówno z rosyjskimi podmiotami, które wskazuje w decyzji MSWiA, a jej jedynym wspólnikiem jest węgierski podmiot Vesta Logistic Hungary. – Nigdy nie należeliśmy do Kompanii Logistycznej Vesta (ros. OOO Лoгucmuчecкaя Koмnaнuя „Вesma”). Nigdy też nie przewoziliśmy petroproduktów ani maszyn do wydobycia ropy – zapewnia prezes Vesta Polska Witalij Rudnicki. 

Dodaje, że spółka do tej pory nie otrzymała odpowiedzi MSWiA na pismo. Sprawa jest pilna, ponieważ firma zatrudnia ponad 200 osób i ma 2 tys. współpracujących z nią przewoźników.

Bez odblokowania kont pracownicy i podwykonawcy nie otrzymają wynagrodzenia. Firma może stracić płynność finansową. – Jest szansa na uratowanie firmy, jeżeli zostanie usunięta z listy sankcyjnej na początku stycznia. Prowadziłem firmę bardzo ekonomicznie, więc jesteśmy w stanie w ciągu roku odbudować całość – ocenia prezes Vesta Polska. 

Podkreśla, że zarządzana przez niego firma to to jeden z największych przewoźników w rejonie Mazowsza. Miesięcznie obsługuje ponad 3 tys. zleceń transportowych i spedycyjnych. Jej klienci to m.in. duże międzynarodowe korporacje produkcyjne. Dysponuje 90 własnymi ciężarówkami oraz wynajmuje 21 tys. m kw. magazynów. W 2022 roku Vesta Polska zapłaciła – do polskiego budżetu – 4,6 mln zł z tytułu CIT. Z tytułu ZUS – 4,5 mln zł, a także VAT: 4,8 mln zł należnego VAT. – Przed kilku laty przed podpisaniem jednego z kontraktów firma była weryfikowana przez służby specjalne USA - również bez zastrzeżeń – zaznacza Rudnicki.

Mam udowodnić, że nie jestem wielbłądem

Przypomina, że połowa pracowników to Ukraińcy, a od wybuchu wojny spółka aktywnie wspiera Ukrainę w obliczu agresji rosyjskiej – wynajęła dla ukraińskich kierowców mieszkania i domy, organizowała transport generatorów prądotwórczych na Ukrainę. – Członkowie rodzin naszych pracowników - ich ojcowie, bracia – walczą teraz na froncie. Niektórzy nasi kierowcy wrócili do ojczyzny, aby tam walczyć z Rosją. Pomagaliśmy w organizacji transportów dla uchodźców do innych krajów UE, w tym do Holandii we współpracy z naszym holenderskim biurem wysłaliśmy ponad 20 osób. Pomagaliśmy w relokacji uchodźców do Kanady, Niemiec, Norwegii – wylicza prezes Vesta Polska.

Rudnicki jest z pochodzenia Ukraińcem, potomkiem polskich sybiraków, na Ukrainie nadal mieszka jego rodzina. – Udowadniam teraz, że nie jestem wielbłądem – dodaje gorzko Rudnicki. 

Czytaj więcej

Drożeją przewozy z Chin, także kolejowe

W podobnej sytuacji do Vesty mogą znaleźć się inni przewoźnicy, którzy wykonywali przewozy do Rosji. Administracja nie zbierała danych o pochodzeniu założycielskiego kapitału, do czego nie jest zobligowana przepisami. 

Rudnicki przypomina, że w ubiegłym roku media szeroko opisywały sprawę polskiej firmy Maga Foods, również wpisanej na listę sankcyjną, a skreślonej z niej po prawie czterech miesiącach. Eksperci wskazywali wówczas, że państwo w kontekście ustawy sankcyjnej nie działa sprawnie, a wprowadzone przepisy godzące w podstawowe prawa obywateli: zarówno przedsiębiorców, jak i zwykłych pracowników, którymi – w przypadku Vesta Polska – są nie Rosjanie, a Polacy i Ukraińcy.

Sankcyjna lista mająca mrozić firmy z kapitałem rosyjskim jest na bieżąco uzupełniana. Na początku grudnia znalazła się na niej spółka Vesta Polska, co oznacza natychmiastowe zamrożenie kont. MSWiA w decyzji z 7 grudnia 2023 roku zarzucił firmie, że jest częścią rosyjskiej grupy logistycznej, a spółki z tej grupy przewożą m.in. produkty sektora petrochemicznego. 

Walka o uratowanie firmy

Pozostało 91% artykułu
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?