Rail Capital Partners dostarczył na początku 2022 roku kolejne cztery lokomotywy Gama 111Ed z systemem dojazdowym Marathon. Pojazdy zasiliły flotę spółki LTG Cargo, która jest największym operatorem kolejowym w krajach bałtyckich i ósmym co do wielkości przewoźnikiem w UE. – Rozpoczęcie współpracy z RCP jest kolejnym krokiem i potwierdzeniem długofalowej strategii rozwoju Grupy LTG Cargo na rynku Polskim – podkreśla prezes zarządu LTG Cargo Polska Michał Szlendak. 

Rail Capital Partners na początku grudnia przekazał lokomotywę Pesa 111Ed Gama Marathon do Bahnoperator, który zajmuje się organizacją przewozów intermodalnych. – Lokomotywa jednosystemowa z modułem dojazdowym dedykowana jest do obsługi transportów na terenie RP. Jest to doskonała alternatywa dla krajowych przewozów. Zastosowanie odpowiedniego taboru na tym odcinku pozwala na znaczne ograniczenie kosztów i czasu przy dojazdach do terminali – tłumaczy prezes zarządu TE Bahnoperator Marcel Stein. 

Czteroosiowa lokomotywa elektryczna Gama Marathon ma spalinowy silnik manewrowy, dzięki któremu przewoźnicy nie potrzebują dodatkowych lokomotyw do prac manewrowych i rozładunkowych na niezelektryfikowanych odcinkach linii w portach czy na bocznicach towarowych. Silniki główne mają moc 5600 kW dojazdowy 400 kW. 

Firmy wynajmu szczególnie poszukują taboru uniwersalnego, jak lokomotywy wielosystemowe. Tych Pesa jeszcze nie ma. Dla PKP IC przygotowuje takie pojazdy Newag. Na tym rynku mocno trzymają się uznani gracze jak Alstom i Siemens. Ten ostatni w Polsce sprzedał ostatnio w ramowej umowie 30 wielosystemowych Vectronów do spółki Cargounit. 

Działająca w całej Europie spółka Akiem zakupiła 20 takich lokomotyw, a Railpool 100. – Dla naszych klientów coraz ważniejsza staje się możliwość elastycznego wykorzystania lokomotyw w zależności od potrzeb w różnych krajach europejskich – podkreśla prezes zarządu Railpool Torsten Lehnert. 

Siemens Mobility sprzedał już 1270 lokomotyw Vectron łącznie 61 klientom. Co trzeci pojazd trafił do firm zajmujących się wynajmem lokomotyw. – Wersja wielosystemowa jest w stanie zapewnić transgraniczny transport kolejowy bez konieczności zmiany lokomotywy. Zapewnia klientom maksymalną elastyczność operacyjną i umożliwia szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe – tłumaczy prezes Rolling Stock w Siemens Mobility Albrecht Neumann.