Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł, do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 roku. Powiększona suma pozwoli na uruchomienie nawet 1200 km rewitalizowanych i nowych linii kolejowych.
Duże zainteresowanie samorządów
Sejm uchwalił Program na początku 2020 roku. Samorządy nadesłały 47 wniosków, w kwietniu 2022 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. – Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Czytaj więcej
Przytopione przez komisję Europejską Polregio walczy o przyszłość i odnawia tabor, przygotowując się na wejście na polski rynek bogatych konkurentów.
Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu.
Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.