Deutsche Bahn podsumowały 2019 rok

Wzrosły przewozy pasażerskie, ale maleją towarowe.

Skorygowane przychody Grupy Deutsche Bahn (DB) zwiększyły się w 2019 r. do 44,4 mld euro, co stanowi wzrost o niecały 1 proc. Zatrudnienie na koniec roku wyniosło 323,9 tys. osób.

Nakłady inwestycyjne netto w porównaniu z rokiem wcześniejszym zwiększyły się o 41 proc. do 5,6 mld euro. Spółka zastrzega, że zmiana metod rachunkowości spowodowała, że wynik jest porównywalny z danymi za rok 2018 tylko w ograniczonym zakresie. Przeważająca część środków zostanie wykorzystana na rozbudowę i modernizację niemieckiego systemu kolei, podniesienie jakości i niezawodności oraz zakup nowych pociągów i zatrudnienie dodatkowego personelu.

W efekcie wysokiego poziomu inwestycji w przyszłość kolei, skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) uległ obniżeniu o 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając 1,8 mld euro.

Czytaj więcej w: Rekordowy rok Raben Group

Zadłużenie finansowe netto kształtujące się na poziomie 24,2 mld euro było nieco mniejsze niż oczekiwano i pozostawało poniżej limitu zadłużenia uzgodnionego z rządem niemieckim.

Więcej pasażerów

DB ustanowiła nowy rekord przewozy pasażerów, na trasach dalekobieżnych było to 151 mln osób, o 1,6 proc. więcej niż w 2018 roku. Liczba korzystających z pociągów ICE i IC DB wzrosła o 2,8 mln (wzrost o 1,9 proc.). Był to piąty kolejny rok wzrostu liczby pasażerów.

Praca przewozowa transportu pasażerskiego w 2019 r. wzrosła o 695 mln pasażerokilometrów do poziomu 98,4 mld. Po raz pierwszy w 2019 r. Spółka DB Regio odnotowała zwiększenie portfela zamówień netto, pozyskując więcej pociągokilometrów, niż tracąc na rzecz konkurentów.

Czytaj więcej w: Nowy dyrektor Dachser

Całość pracy eksploatacyjnej DB wzrosła o 0,4 proc. do 1,09 mld kilometrów tras przejazdów pociągów. Udział DB zwiększył się do 33,8 proc. (2018 roku wynosił 32,2 proc.).

Mniej ładunków

W przewozach towarowych DB wykonały pracę przewozową sięgającą 85 mld tkm, o 3,2 mld tkm mniejszą niż w 2018 roku. Spada popyt w sektorach cyklicznych, takich jak przemysł stalowy i motoryzacyjny, a zatem pomimo podejmowanych wysiłków trwały wzrost kolejowych przewozów towarowych zajmie trochę czasu.

Spółka logistyczna DB Schenker osiągnęła rekordowe wyniki za 2019 r. po raz trzeci z rzędu, notując EBIT na poziomie 538 mln euro. Z wyjątkiem frachtu lotniczego, który odnotował tendencję spadkową w całej branży, wszystkie sektory działalności wykazały lepsze wyniki.

DB Arriva, europejska spółka zależna DB zajmująca się transportem lokalnym, działała w bardzo konkurencyjnym otoczeniu w 2019 r., a jej wskaźnik EBIT uległ nieznacznemu obniżeniu w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Europie dostawczaki z dieslem najpopularniejsze

Pomimo zachęt klienci wybierają samochody dostawcze z silnikami wysokoprężnymi. Modele elektryczne pozostają marginesem rynku. ...

Z ziemi polskiej do włoskiej

Włochy stają się ziemią obiecaną dla polskich producentów taboru: zarówno kolejowego, jak i autobusowego. ...

Nowe wagony dadzą odpór konkurentom

PKP Intercity modernizuje tabor i przygotowuje się do walki o otwierający się rynek. PKP ...

Bułgaria, trzynasty rynek Rabena

Na początku listopada 2019 roku Grupa Raben uruchomiła oddział w stolicy Bułgarii – Sofii. ...

Nowe Iveco S-Way: Cyfrowy, komfortowi i ekologiczny

S-Way to zupełnie nowy model dalekobieżnej ciężarówki, która zastąpi wysłużonego już Stralisa. Ten ostatni ...

Automaty paczkowe przyszłością KEP

Punkty odbioru przesyłek i automaty stają się coraz popularniejsze. Chętnie korzystają z nich odbiorcy ...