W poniedziałek, 29 lipca na I Spotkaniu Liderów Branży TSL „Rzeczpospolita” wręczy nagrody dla wyróżniających się firm branży transportowo-spedycyjno-logistycznej. Zostały przyznane przez kapitułę w kategoriach: największe przychody ogółem, największe przychody w logistyce kontraktowej, największa dynamika wzrostu przychodów ogółem, największa dynamika wzrostu przychodów w przewozach: drogowych, kolejowych, lotniczych (cargo) oraz intermodalnych. Kapituła postanowiła także nagrodzić firmy sięgające po najbardziej innowacyjne rozwiązania, z sukcesem dywersyfikujące portfolio usług i produktów, mające najlepsze praktyki CSR, a także te, które przeprowadziły najlepszą kampanię społeczną w branży. Nagrodą specjalną jest tytuł Człowieka Roku. W skład kapituły weszli: Jan Buczek (Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych), Łukasz Chwalczuk (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego), Wojciech Paprocki (Szkoła Główna Handlowa), Robert Przybylski („Rzeczpospolita”), Marek Tarczyński (Polska Izba Spedycji i Logistyki) oraz Maciej Wroński (Transport Logistyka Polska).
prof. Bogusław Liberadzki / fot. liberadzki.pl
Zanim przedstawiciele wyróżnionych firm odbiorą nagrody, gość specjalny I Spotkania Liderów Branży TSL, poseł do Parlamentu Europejskiego prof. Bogusław Liberadzki omówi stan prac nad pakietem mobilności. Przygotowywane w Brukseli nowe regulacje dla transportu samochodowego mogą kompletnie zmienić reguły gry i poważnie utrudnić dostęp do rynku polskim przewoźnikom. Pakiet mobilności jest jednym z głównych projektów ustępującej tej jesieni Komisji Europejskiej. Z najwyższym trudem prace nad nim były opóźniane przez Polskę i kraje podobnie myślące, protestujące przeciw protekcjonistycznym zapisom proponowanych dyrektyw i rozporządzeń. Profesor weźmie także udział w debacie nad wyzwaniami branży logistycznej. Omówi plany europejskich inwestycji infrastrukturalnych, a do założeń tej polityki odniosą się uczestnicy rynku logistycznego. Dyrektor zarządzający Panattoni Europe Marek Dobrzycki zaprezentuje działania deweloperów zmierzające do zmniejszenia obciążenia środowiska przez firmy logistyczne. Uczestnicy debaty przedstawią także wizje, w jaki sposób nowe technologie mogą zwiększyć efektywność całej branży.
Drugi panel będzie poświęcony kształceniu kierowców. Według różnych szacunków na rynku brakuje do 100 tys. kierowców. Te dane potwierdzone są przez ich napływ z zagranicy. Do końca ubiegłego roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał ponad 72 tys. świadectw kierowcy dla obywateli spoza Unii Europejskiej. Są to głównie Ukraińcy i Białorusini. Potrzeba zapewnienia dopływu kierowców do branży transportu samochodowego staje się coraz bardziej paląca, stąd akcja „Profesjonalni kierowcy” zorganizowana przez Volvo Trucks i Renault Trucks we współpracy z firmami Continental, Wielton, ERGO Hestia i MJM. O prowadzonej od kilku lat akcji opowie przedstawiciel Volvo Group Trucks Piotr Werner.