Chociaż o pandemii zapomniała już większość społeczeństwa, e-handel cały czas rośnie. W 2021 roku liczba jego klientów wzrosła o 12 proc., gdy w 2019 roku dynamika przekroczyła 14 proc., a w kolejnym 13 proc., szacuje Izba Handlu Elektronicznego.
Czytaj więcej
Przesyłki ekspresowe z Chin do Europy trafiają z pociągów na samoloty, z powodu wojny spada jakość połączeń kolejowych.
Rozwój e-handlu sprawił, że boom przeżywa rynek magazynowy. – Obserwujemy wysoką aktywność przedsiębiorstw z sektorów: handlowego, e-commerce, logistyczno-kurierskiego, produkcyjnego i motoryzacyjnego – wymienia Damian Kołata, partner, dyrektor działu Industrial & Logistics w Polsce oraz dyrektor E-Commerce w regionie CEE, Cushman & Wakefield.
Przykładem mogą być umowy zawarte w 2021 roku, w którym odnotowano wzrost dużych transakcji najmu, z których 38 przekroczyło 30 tys. mkw. Wśród podmiotów, które zawarły największe umowy, znaleźli się m.in.: Zalando, które zyskało nowy magazyn w obiekcie Panattoni BTS Bydgoszcz o powierzchni 140 tys. mkw., poufni najemcy z branży e-commerce, których wynajęte powierzchnie magazynowe zlokalizowane są w Hillwood Bydgoszcz – 104 380 mkw. oraz w Panattoni BTS Gorzyczki – 82 200 mkw.
Zagrożeniem dla dalszego szybkiego wzrostu są wysokie ceny paliw oraz inflacja. – Chcemy dużą część wzrostu kosztów zamortyzować dla klientów końcowych i mam nadzieję, że kwietniowa podwyżka będzie jedyną w tym roku. Ale nie wiemy, co się wydarzy. Gdyby paliwa podrożały do np. 200–250 dol. za baryłkę, to byłaby katastrofa dla światowej gospodarki, ale pamiętajmy, że paczkomaty zmniejszają zużycie paliwa. W 2021 roku zaoszczędziliśmy 54 mln litrów paliwa – podkreśla założyciel i prezes Grupy InPost Rafał Brzoska.