Im gorzej z przewozami pasażerskimi, tym lepiej mają się producenci pociągów

Przewoźnicy kolejowi, szczególnie pasażerscy, zamknęli słaby rok, natomiast producenci taboru mają się świetnie.

Publikacja: 18.03.2022 08:27

Im gorzej z przewozami pasażerskimi, tym lepiej mają się producenci pociągów

Stadler

Foto: Stadler

W ostatnich dwóch latach kolejowi przewoźnicy pasażerscy w Europie stracili łącznie 46 mld euro. Zamrożenia gospodarki i ograniczenia pandemiczne gwałtownie zmniejszyły przewozy pasażerskie. Tymczasem politycy nie zrażeni pandemią inwestują w koleje. Alstom podlicza, że tylko kraje UE zamierzają wydać na koleje we właśnie rozpoczętej perspektywie finansowej 56 mld euro. Wartość 5-letnich zamówień w USA sięga 66 mld dol. na kolei i 39 mld dol. na rynku tramwajowym i kolei miejskich. 

Czytaj więcej

Dzięki specustawie będą pieniądze na kolejowe przewozy uciekinierów

Alstom uważa, że będzie mu najłatwiej sięgnąć po te pieniądze. W listopadzie 2012 roku spółka informowała w raporcie półrocznym, że zebrane zamówienia mają wartość 76,4 mld euro. Tylko w pierwszej połowie roku koncern zebrał zamówienia na 9,7 mld euro. 

Wartość portfela zamówień szwajcarskiego Stadlera sięgnęła 5,6 mld franków szwajcarskich i jest o 28 proc. większa niż na koniec 2020 roku. Ten duży wzrost osiągnięty został pomimo oprotestowania wielkich kontraktów z VDV i OBB, które ostatecznie trafiły do Stadlera, ale będą zaksięgowane w wynikach 2022 roku. 

W przypadku hiszpańskiej Grupy CAF wartość zamówień wynosi 3,8 mld euro i jest 1,8 razy większa niż notowana na koniec 2020 roku. 

Czytaj więcej

Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy

Nawet braki części nie przeszkodziły w uzyskaniu bardzo dobrych wyników. Przychody Stadlera wyniosły w 2021 roku 3,6 mld franków szwajcarskich i były o 18 proc. wyższe od zanotowanych w 2020 roku. Szwajcarska spółka podkreśla, że wyniki udało się uzyskać pomimo opóźnień odbiorów spowodowanych pandemią oraz kłopotów z dostawami. Jednak większość dostaw odbyła się na czas. CAF poprawił przychody o 7 proc do ponad 2,9 mld euro. Przychody Alstom w pierwszej połowie 2021 roku wyniosły 7,4 mld euro. Pomimo imponujących wpływów, firma zanotowała na koniec półrocza 24 mln euro straty netto. 

Natomiast mniejsi producenci poprawili zyski: w przypadku szwajcarskiej spółki EBIT wyniósł 223,7 mln franków (156,1 mln w 2020 roku), zaś EBITDA Grupy CAF wyniosła 255 mln euro i była o 1,4 pp. większa niż rok wcześniej. 

Producenci spłacają długi. Stadler zmniejszył zadłużenie z 608 mln franków do 351 mln franków, zaś CAF o 11 proc. do 278 mln euro. 

Alstom opublikuje wyniki za 2021 rok w maju, Newag w kwietniu. 

W ostatnich dwóch latach kolejowi przewoźnicy pasażerscy w Europie stracili łącznie 46 mld euro. Zamrożenia gospodarki i ograniczenia pandemiczne gwałtownie zmniejszyły przewozy pasażerskie. Tymczasem politycy nie zrażeni pandemią inwestują w koleje. Alstom podlicza, że tylko kraje UE zamierzają wydać na koleje we właśnie rozpoczętej perspektywie finansowej 56 mld euro. Wartość 5-letnich zamówień w USA sięga 66 mld dol. na kolei i 39 mld dol. na rynku tramwajowym i kolei miejskich. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos
Szynowy
Usuwanie skutków nocnej awarii systemu sterowania Alstom potrwa kilka dni
Szynowy
Mobilne centrum dowodzenia kolejami ukraińskimi jeździ Pesą
Praca w logistyce
Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód