W ostatnich dwóch latach kolejowi przewoźnicy pasażerscy w Europie stracili łącznie 46 mld euro. Zamrożenia gospodarki i ograniczenia pandemiczne gwałtownie zmniejszyły przewozy pasażerskie. Tymczasem politycy nie zrażeni pandemią inwestują w koleje. Alstom podlicza, że tylko kraje UE zamierzają wydać na koleje we właśnie rozpoczętej perspektywie finansowej 56 mld euro. Wartość 5-letnich zamówień w USA sięga 66 mld dol. na kolei i 39 mld dol. na rynku tramwajowym i kolei miejskich.
Czytaj więcej
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało tez uproszczenie formalności i przedłużenie ważności niektórych dokumentów kierowców.
Alstom uważa, że będzie mu najłatwiej sięgnąć po te pieniądze. W listopadzie 2012 roku spółka informowała w raporcie półrocznym, że zebrane zamówienia mają wartość 76,4 mld euro. Tylko w pierwszej połowie roku koncern zebrał zamówienia na 9,7 mld euro.
Wartość portfela zamówień szwajcarskiego Stadlera sięgnęła 5,6 mld franków szwajcarskich i jest o 28 proc. większa niż na koniec 2020 roku. Ten duży wzrost osiągnięty został pomimo oprotestowania wielkich kontraktów z VDV i OBB, które ostatecznie trafiły do Stadlera, ale będą zaksięgowane w wynikach 2022 roku.
W przypadku hiszpańskiej Grupy CAF wartość zamówień wynosi 3,8 mld euro i jest 1,8 razy większa niż notowana na koniec 2020 roku.