W ostatnich dwóch latach kolejowi przewoźnicy pasażerscy w Europie stracili łącznie 46 mld euro. Zamrożenia gospodarki i ograniczenia pandemiczne gwałtownie zmniejszyły przewozy pasażerskie. Tymczasem politycy nie zrażeni pandemią inwestują w koleje. Alstom podlicza, że tylko kraje UE zamierzają wydać na koleje we właśnie rozpoczętej perspektywie finansowej 56 mld euro. Wartość 5-letnich zamówień w USA sięga 66 mld dol. na kolei i 39 mld dol. na rynku tramwajowym i kolei miejskich.
Czytaj więcej
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało tez uproszczenie formalności i przedłużenie ważności niektórych dokumentów kierowców.
Alstom uważa, że będzie mu najłatwiej sięgnąć po te pieniądze. W listopadzie 2012 roku spółka informowała w raporcie półrocznym, że zebrane zamówienia mają wartość 76,4 mld euro. Tylko w pierwszej połowie roku koncern zebrał zamówienia na 9,7 mld euro.
Wartość portfela zamówień szwajcarskiego Stadlera sięgnęła 5,6 mld franków szwajcarskich i jest o 28 proc. większa niż na koniec 2020 roku. Ten duży wzrost osiągnięty został pomimo oprotestowania wielkich kontraktów z VDV i OBB, które ostatecznie trafiły do Stadlera, ale będą zaksięgowane w wynikach 2022 roku.
W przypadku hiszpańskiej Grupy CAF wartość zamówień wynosi 3,8 mld euro i jest 1,8 razy większa niż notowana na koniec 2020 roku.
Czytaj więcej
Ofiarą wojny Rosji z Ukrainą może stać się Jedwabny Szlak, sztandarowy chiński projekt. Skorzystać mogą armatorzy.
Nawet braki części nie przeszkodziły w uzyskaniu bardzo dobrych wyników. Przychody Stadlera wyniosły w 2021 roku 3,6 mld franków szwajcarskich i były o 18 proc. wyższe od zanotowanych w 2020 roku. Szwajcarska spółka podkreśla, że wyniki udało się uzyskać pomimo opóźnień odbiorów spowodowanych pandemią oraz kłopotów z dostawami. Jednak większość dostaw odbyła się na czas. CAF poprawił przychody o 7 proc do ponad 2,9 mld euro. Przychody Alstom w pierwszej połowie 2021 roku wyniosły 7,4 mld euro. Pomimo imponujących wpływów, firma zanotowała na koniec półrocza 24 mln euro straty netto.
Natomiast mniejsi producenci poprawili zyski: w przypadku szwajcarskiej spółki EBIT wyniósł 223,7 mln franków (156,1 mln w 2020 roku), zaś EBITDA Grupy CAF wyniosła 255 mln euro i była o 1,4 pp. większa niż rok wcześniej.
Producenci spłacają długi. Stadler zmniejszył zadłużenie z 608 mln franków do 351 mln franków, zaś CAF o 11 proc. do 278 mln euro.
Alstom opublikuje wyniki za 2021 rok w maju, Newag w kwietniu.