Wodór z lubuskiego dla niemieckich ciężarówek

Unijne wodorowe plany wsparte miliardowymi budżetami zachęcają prywatnych inwestorów do snucia planów wejścia w produkcję wodoru.

Publikacja: 31.07.2022 12:40

Energia elektryczna z wiatraków ma posłużyć do produkcji wodoru w elektrolizerach.

Wikipedia/Dirk Ingo Franke

Energia elektryczna z wiatraków ma posłużyć do produkcji wodoru w elektrolizerach.

Foto: Wikipedia/Dirk Ingo Franke

Chociaż wicekanclerz Niemiec Robert Habeck ogłosił, że od 1 października Niemcy uruchomią elektrownie opalane węglem brunatnym o mocy zainstalowanej 1,8 GW, a szef niemieckiej Federalnej Agencji Sieci (BNetzA) dodał, że krajowe zużycie gazu musi zmniejszyć się o 20% - inaczej na rynku mogą pojawić się niedobory surowca - to Berlin nadal planuje ponad czterokrotny wzrost mocy odnawialnych i wycofanie się z węgla do 2030 roku. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Analitycy Allianz Trade uważają, że ceny w EU ETS pozostaną powyżej poziomów, które pozwoliłyby na konkurencyjność węgla na rynku energii elektrycznej. Węgiel w energetyce wymaga cen EU ETS poniżej 60 euro, podczas gdy obecne ceny wahają się między 80-90 euro i oczekiwany jest ich dalszy wzrost. 

Niemcy wybierają wodór zamiast węgla

Niemiecki „pakiet wielkanocny” (ogłoszony w kwietniu) przewiduje, że do 2030 roku zielona energia będzie stanowić 80% zużycia energii elektrycznej brutto w Niemczech (z 42% obecnie i poprzedniego celu 65%). 

Niemiecki rząd zakłada zużycie energii elektrycznej brutto na poziomie 750 terawatogodzin (TWh) w 2030 roku i 875 TWh pięć lat później. Rosnący udział energii odnawialnej wymusi przygotowanie 100 GW mocy dyspozycyjnej, która wypełni lukę w przypadku braku energii odnawialnej. Obejmuje to akumulatory aut elektrycznych oddające energię do sieci oraz elektrownie biogazowe i elektrownie na gaz ziemny, które będą musiały przestawić się na korzystanie z wodoru tak szybko, jak tylko pozwoli na to wzrost produkcji tego gazu. 

Czytaj więcej

Magazyny zapełniane w jeden dzień

Allianz Trade szacuje, że zwiększenie mocy ze źródeł odnawialnych do 2035 roku wymaga inwestycji o wartości średnio 28 mld euro rocznie (bezpośrednich i pośrednich - te ostatnie dotyczą łańcuchów dostaw inwestycji w energię odnawialną). 

W Polsce zużycie energii elektrycznej brutto w 2035 roku szacowane jest na 212 TWh. Poseł do Europarlamentu Jerzy Buzek podkreśla, że energetyka przyszłości, czyli za ok. 20 lat będzie wykorzystywać dwa nośniki: prąd i wodór. Przewiduje także korzystanie z odnawialnych źródeł: energii wody, wiatru i słońca. Szacuje, że za 20 -30 lat wodór będzie stanowił 20% obrotu energią. Europa będzie musiała sprowadzać 10 mln ton wodoru, a drugie tyle wyprodukuje.

Europoseł uważa, że do przesyłu wodoru będzie można wykorzystać rurociągi gazowe. Czysty wodór powoduje molekularną korozję stali, dlatego początkowo przesyłana będzie mieszanka metanu i wodoru (do 20-30% wodoru nie powoduje korozji). Nie jest jednak jasne jak na końcu rurociągu otrzymać czysty wodór, nadający się do ogniw paliwowych. 

Czytaj więcej

Pociągi nadal skutecznie konkurują ze statkami na trasie z Chin

Prof. Buzek przewiduje, że po 2035 roku Polska wyjdzie z ciepłownictwa węglowego, które zastąpi energetyka odnawialna, jak pompy ciepła, magazyny energii i panele słoneczne. 

Chętni inwestorzy z Polski

Na razie KE wydaje setki milionów euro na badania nad wodorowymi technologiami: elektrolizerami, ogniwami paliwowymi, sposobami przechowywania i przesyłu wodoru. Za tym pójdą miliardy na stworzenie nowego przemysłu. Zapewne dlatego ambitne, choć pozbawione szczegółów plany unijne przyciągają przedsiębiorców. 

Krakowska spółka Westa Investments, która zajmuje się budową i sprzedażą mieszkań (wzniesie w Krakowie osiedle Green Town, a przychód z niego wyniesie 2,2 mld zł), planuje poprzez spółkę zależną H2 Energy budowę wytwórni wodoru w gminie Górzyca w woj. lubuskim, gdzie dysponuje ponad 700 hektarami gruntów. – Faza przygotowawcza, w tym przypadku planistyczna, potrwa jeszcze co najmniej rok. Szacujemy możliwość uruchomienia pierwszej produkcji zielonego wodoru na lata 2025/2026 roku – zdradza dyrektor zarządzająca Westa Investments Julia Bogdanowicz. – Zaletą projektu jest jego elastyczność i możliwość skalowania, start pierwszej instalacji zaplanowaliśmy na rok 2025, następnie planujemy zwiększanie zdolności produkcyjnych w zależności od dostępnych OZE – tłumaczy pani prezes.

Czytaj więcej

Na Ukrainie statki odciążą koleje i samochody, które znów utknęły na granicy

Dodaje, że prowadzi rozmowy z potentatami branżowymi zarówno polskimi jak i zagranicznymi w zakresie możliwej współpracy przy tym projekcie. – Zainteresowane nim są również fundusze inwestycyjne. Już dziś możemy stwierdzić, że cała inwestycja to koszt kilku mld złotych – zaznacza Bogdanowicz.  

Zastrzega, że koszty mogą być mniejsze, ponieważ technologia produkcji zielonego wodoru jest wciąż nowa i wraz z jej rozwojem pojawiają się rozwiązania, które pozwalają ograniczyć koszty zarówno samej instalacji jak i produkcji. Wybór dostawców nastąpi za jakiś czas. – W Europie jest kilku producentów elektrolizerów, których bierzemy pod uwagę – przyznaje pani prezes.

Szkopuł w cenie wodoru

Uważa, że projekt ma szanse powodzenia. – Zarówno wzrastający koszt praw do emisji CO2 jak i dalszy rozwój technologiczny i wzrost produkcji będzie powodować, iż cena zielonego wodoru będzie się stawała coraz bardzie atrakcyjna. Cena zielonego wodoru będzie z każdym rokiem spadała. Przyjmuje się, że do roku 2030 koszt produkcji zielonego wodoru zrówna się z kosztem produkcji tzw. „szarego” wodoru. Według różnych źródeł przyjmuje się, że cena wodoru podchodzącego z elektrolizy będzie wynosić około 1,5 dol. do roku 2040, a np. wg. nowego raportu BloombergNEF 1 kg zielonego wodoru w 2050 r. może kosztować w Europie zaledwie 1 dol. – cytuje optymistyczne raporty. 

Czytaj więcej

Przemysł potyka się o brak ciężarówek i kierowców

Przewiduje sprzedaż wodoru w Polsce i innych krajach. – Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na zielony wodór w Niemczech, nie wykluczamy, że Niemcy mogą być jednym z istotnych odbiorców produkowanego zielonego wodoru – przyznaje Bogdanowicz. 

Nie wyklucza, że dostawy będą prowadzone rurociągami. Przyznaje, że technologia transportu wodoru gazociągami jest ciągle niedopracowana. – Gazociąg jamalskie biegnie przez nieruchomość, na której planowana jest lokalizacja instalacji przemysłowej od produkcji zielonego wodoru. Już dziś głośno się mówi o tym, że w przyszłości może on być wykorzystany do transportu wodoru po uprzedniej jego adaptacji. Jeśli nie gazociąg, to z uwagi na atrakcyjną lokalizację wodór będzie mógł być transportowany - istniejącymi liniami kolejowymi w szczególności z jedną z głównych linii kolejowych w Polsce, tzw. Nadodrzanką, która przebiega przez teren naszej inwestycji, barkami – port w Kostrzyn nad Odrą, bądź drogą lądową – wymienia pani prezes. 

Czytaj więcej

Poczta Polska rozpocznie od września walkę na automaty paczkowe z InPostem

Bogdanowicz uważa, że „w pierwszej kolejności „zielony” wodór wykorzystywany będzie na potrzeby dynamicznie rozwijającego się zero emisyjnego transportu zarówno drogowego jak i szynowego”. W Niemczech, po ostatniej podwyżce cena kilograma wodoru wynosi 12,85 euro. Konin płaci za wodór nawet blisko dwa razy więcej. 

Chociaż wicekanclerz Niemiec Robert Habeck ogłosił, że od 1 października Niemcy uruchomią elektrownie opalane węglem brunatnym o mocy zainstalowanej 1,8 GW, a szef niemieckiej Federalnej Agencji Sieci (BNetzA) dodał, że krajowe zużycie gazu musi zmniejszyć się o 20% - inaczej na rynku mogą pojawić się niedobory surowca - to Berlin nadal planuje ponad czterokrotny wzrost mocy odnawialnych i wycofanie się z węgla do 2030 roku. 

Analitycy Allianz Trade uważają, że ceny w EU ETS pozostaną powyżej poziomów, które pozwoliłyby na konkurencyjność węgla na rynku energii elektrycznej. Węgiel w energetyce wymaga cen EU ETS poniżej 60 euro, podczas gdy obecne ceny wahają się między 80-90 euro i oczekiwany jest ich dalszy wzrost. 

Pozostało 91% artykułu
Drogowy
Przewoźnicy stracili miliard zł na ciężarówkach LNG
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Szynowy
PKP Intercity buduje zaplecze dla szybkich pociągów
Elektromobilność
Otwiera się wart kilka mld zł rynek ładowarek do elektrycznych ciężarówek
Firmy
InPost dystansuje konkurencję w Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Szynowy
Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym