W niektórych sklepach internetowych dostawa kurierska do drzwi DPD jest niemal o 0,4 zł tańsza od dostawy do paczkomatu InPost. W innych sklepach różnica na korzyść DPD wynosi 1 zł, a w porównaniu do kuriera InPost różnica sięga blisko 3 zł. 

InPost stał się najdroższą opcją dostawy, zaś DPD stara się zdobyć klientów atrakcyjną ceną. – DPD przez lata było liderem dostaw w kraju – przypomina Mirek Gral z Last Mile Experts. Dodaje, że do 2019 roku spółka doręczała największe liczby przesyłek oraz wypracowała największy udział w rynku B2C. – W 2020 roku sytuacja się diametralnie zmieniła na korzyść InPost. Ubiegły rok to pogoń DPD za liderem, ale różnica w udziale rynku jest przepaścią – podkreśla Gral. 

Czytaj więcej

Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów

Z raportu Last Mile Experts wynika, że w 2020 roku InPost doręczył 297 mln przesyłek (dynamika wzrostu 108 proc.), co dało firmie pozycję lidera rynku doręczeń. DPD spadł na drugą lokatę z wynikiem 176 mln doręczonych przesyłek, wyprzedzając Pocztę Polską z wynikiem 108 mln. 

Przedstawiciel LME przypomina, że w ub.r. DPD mocno inwestowało w rozbudowę sieci PUDO oraz własną sieć automatów paczkowych (maszyny SwipBox). – Wygląda na to, że chcą zapełnić sieć, aby jak najszybciej odzyskać zainwestowane pieniądze i pozyskać wolumen – przypuszcza Gral.

Czytaj więcej

Nowe rekordy cen frachtu. Pakiet Mobilności da w kość także nadawcom

Według prowadzonych przez LME szacunków z marca ub. roku (gdy firma nie dysponowała jeszcze pełnymi danymi za 2020 rok) rynek KEP miał w 2021 roku osiągnąć poziom 961 milionów przesyłek. – Jednak bez analizy danych, które dopiero zaczniemy zbierać, trudno jest potwierdzić lub zaprzeczyć, czy rynek przekroczył magiczny miliard. Zbyt dużo zmiennych pojawia się ciągle przez panującą pandemię. Ponadto wpływ brexitu oraz dyrektywy unijnej zmieniającej zasady clenia przesyłek (wartość 22 euro) miały także spory wpływ na wolumeny – zastrzega Gral.

W 2020 roku kurierzy dostarczyli 814 mln przesyłek, a wartość rynku sięgnęła 10,7 mld zł. 

Eksperci Last Mile Experts przewidywali w ubiegłorocznym raporcie, że w przyszłym (2023) roku kurierzy dostarczą ponad 1,3 mld przesyłek, a wartość rynku przekroczy 16 mld zł.