Początek 2024 roku wskazuje, że wraz z wyhamowaniem inflacji i ustabilizowaniem sytuacji gospodarczej polscy konsumenci znów patrzą w przyszłość z nieco większym optymizmem i wrócili do zakupów. W lutym br. wartość sprzedaży dóbr szybko zbywalnych (FMCG) w Polsce wzrosła o 5 proc. r./r., przy czym o 2,8 proc. r./r. zwiększyła się ilość. Dla porównania rok wcześniej, w lutym 2023 r., rynek wzrósł o 17,1 proc., przy czym ilości były mniejsze r./r. o 0,5 proc., zaś wzrost wiązał się z wyższą ceną, wynika z najnowszego raportu Shopper Trends, opublikowanego przez firmę badawczą NIQ.
Jednak produkcja przemysłowa w Polsce w maju spadła o 1,7 proc. r./r. po wzroście o 7,8 proc. r./r. w kwietniu. Analitycy PKO BP tłumaczą, że obserwowana ostatnio podwyższona zmienność danych jest spowodowana efektami kalendarzowymi. Po uwzględnieniu sezonowości i liczby dni roboczych dane wskazują w ostatnich miesiącach na stagnację lub nieznaczny spadek produkcji. Ostrzegają jednak, że zatrudnienie spada r./r. nieprzerwanie od października 2023 roku, co jest najdłuższym okresem spadków (z wyjątkiem pandemii) od lat 2012/2013.
Mniej magazynów w budowie
Na koniec I kwartału całkowity popyt na rynku magazynowym w Polsce wyniósł 870 tys. mkw. (-25 proc. r./r.), z czego nowe umowy i ekspansje odpowiadały za 64 proc. wszystkich zrealizowanych transakcji, podlicza AXI IMMO.
Czytaj więcej
Rynek kolejowy ma przed sobą pomyślne perspektywy, rosną przewozy, potrzebny jest nowy tabor. Producenci taboru zwiększają możliwości produkcyjne.
Wśród największych transakcji najmu znalazły się m.in. nowa umowa na 62 tys. mkw., podpisana przez poufnego najemcę z sektora handlowego w Hillwood Łódź II (Chocianowice), oraz wynajęte przez firmę e-commerce 60 tys. mkw. w Panattoni Park Poznań A2. Firma doradcza JLL szacuje, że sektor logistyczny odpowiadał za 22 proc. popytu netto.