PKP Polskie Linie Kolejowe w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć opracowują studia wykonalności oraz dokumentację projektową dla budowy dodatkowych torów szerokich (1520 mm) na stacji. Inwestycja zakłada zwiększenie przepustowości na przejściu granicznym Terespol – Brześć poprzez rozbudowę o 10 dodatkowych torów szerokich (1520 mm) stacji Terespol. 

Infrastruktura będzie dostosowana do obsługi ciężkich pociągów o długości 1050 m i nacisku osi 245 kN. – Uwzględniono względy bezpieczeństwa, m.in. tor do odstawiania uszkodzonych wagonów. Wybudowane będą drogi i chodniki inspekcyjne w międzytorzu ułatwią czynności celno-graniczne – opisuje rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec. 

Przygotowywana jest dokumentacja przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót:

- budowę 10 torów bocznych na stacji Biała Podlaska Rozrządowa,

- budowę 3 dodatkowych torów na stacji Małaszewicze w tym jeden tor łączący się z infrastrukturą Spółki Cargotor. 

Rozbudowę układu torowego stacji Terespol zaplanowano na lata 2022-2025. Inwestycje PLK będą komplementarne z inwestycjami spółki Cargotor, realizowanymi na terenie Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze. 

Ponadto w ramach realizowanego projektu „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce Terespol, etap III - LCS Terespol”, PKP Polskie Linie Kolejowe rozbuduje połączenie układów torowych PLK z układem torowym spółki Cargotor, zabuduje nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Na stacji Małaszewicze zabudowano nowe rozjazdy i uruchomiono urządzenia usprawniające ruch pociągów pomiędzy stacją Terespol a Kobylany. Realizowane będą kolejne połączenia układów torowych i urządzeń sterowania ruchem zwiększające sprawność obsługi ruchu towarowego – dodaje Siemieniec. 

Na stacji Małaszewicze planowana jest budowa dodatkowego toru, który łączy się bezpośrednio z układem torowym Cargotor. Modernizowana podstacja trakcyjna na stacji Małaszewicze wykorzystywana będzie również w przyszłości do zasilenia infrastruktury będącej w zarządzie Cargotor. 

W trakcie realizacji inwestycji odbywały się spotkania koordynacyjne projektantów obu stron jak i wykonawcy Lokalnego Centrum Sterowania Terespol. Uzgadniano rozwiązania projektowe, zakres i sposobu realizacji robót. 

Rzecznik PLK przypomina, że na przejściu Terespol – Brześć już w 2017 roku przystosowano część torów do lepszej obsługi ruchu granicznego. Dostosowano wówczas tory do zwiększonych nacisków i przyjmowania dłuższych składów. PLK przeprowadziły prace na szerokotorowych szlakach z Kobylan do Terespola i dalej do granicy z Białorusią. Za 9 mln zł powstał dodatkowy tor, część torów wydłużono, przebudowano urządzenia sterowania ruchem.