Intercity kupi 20 lokomotyw do przewozów krajowych

PKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych (3kV DC).

Publikacja: 13.08.2022 07:49

Intercity kupi 20 lokomotyw do przewozów krajowych

Foto: PKP IC

Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h i trafią do obsługi relacji krajowych. Ponadto otrzymają system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Utrzymanie pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy na poziomie P4 włącznie, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Ogłoszony przetarg to część prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie. O 47% zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. 

W przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę Newag. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw. Nowe pojazdy pojadą po torach z prędkością do 200 km/h. 

Czytaj więcej

Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy

Pojazdy wyprodukowane przez spółkę z Nowego Sącza otrzymają dopuszczenie do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, ponadto wyposażone będą w system ETCS poziomu drugiego, co znacząco podniesie standard bezpieczeństwa na torach. Kolejnym zaimplementowanym rozwiązaniem będzie system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na efektywną eksploatację. 

Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu br. PKP Intercity ogłosiło wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 km/h.

W bliskiej przyszłości park taborowy przewoźnika zasilą nowe lokomotywy – będą to lekkie, spalinowe pojazdy wyprodukowane przez CZ Loko. Zamówionych 10 lokomotyw będzie wykorzystywanych do prac manewrowych i zestawiania składów na bocznicach zakładów PKP Intercity. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy samochodowi grożą zablokowaniem przejść drogowych z Ukrainą

Od początku roku na polskich torach pracują również zmodernizowane w poznańskich zakładach FPS H. Cegielski, lokomotywy SU4220FPS. Wyposażono je w silniki spalinowe spełniające normy emisji na poziomie Stage V. Łącznie do spółki trafi 13 unowocześnionych maszyn. 

Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h i trafią do obsługi relacji krajowych. Ponadto otrzymają system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Utrzymanie pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy na poziomie P4 włącznie, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw. 

Ogłoszony przetarg to część prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie. O 47% zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. 

Drogowy
Przewoźników dopadła drożyzna w warsztatach
Praca w logistyce
Czy przewoźnicy oszczędzą na zmianach w Polskim Ładzie?
Morski
Porty Gdańska, Szczecina i Świnoujścia lepiej połączone z siecią kolejową
Drogowy
Przewoźnicy stracili miliard zł na ciężarówkach LNG
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Szynowy
PKP Intercity buduje zaplecze dla szybkich pociągów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?