W ciężarówkach Volvo na pierwszym miejscu

Dla importerów ciężarówek bieżący rok będzie gorszy od minionego, ale wyniki i tak powinny być dobre.

Publikacja: 08.01.2024 09:09

W ciężarówkach Volvo na pierwszym miejscu

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W grudniu zarejestrowano 2982 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Jest to jeden z lepszych wyników, na poziomie 2017 roku. Najlepszy wynik grudniowy zanotowano w 2021 roku z wynikiem 3677 aut. W całym 2023 roku rejestracje sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Bieżący rok nie będzie jednak tak dobry. Importerzy spodziewają się spadku o 15-25 proc., co oznacza wynik ok. 28-30 tys. ciężarówek, co i tak będzie bardzo dobrym wynikiem. Floty muszą wymieniać samochody i cykl zakupowy pozostanie na wysokim poziomie. 

Czytaj więcej

Czy Poczta Polska doczeka rekompensaty?

O malejącym popycie świadczy m.in. grudniowy wynik, który był gorszy o 12,8 proc. od zanotowanego w 2022 roku oraz niemal 24-procentowy spadek rejestracji nowych ciągników siodłowych (spadek rejestracji utrzymuje się do września). Ten segment odpowiada za trzy czwarte rejestracji. 

Miniony rok był słaby dla branży transportowej, było wyraźnie mniej zleceń, a stawki frachtowe zmalały pomimo wyraźnego wzrostu kosztów. Przedsiębiorcy transportowi notują mniejsze marże i częściej sięgają po używane samochody ciężarowe. Ich import w grudniu wzrósł o 9,9 proc. do 2272 sztuk, a w całym roku do 27 300 ciężarówek, co jest wynikiem lepszym o 5 proc. w stosunku do zanotowanego w 2022 roku, podaje statystyka PZPM. 

Związek podaje, że w ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5t w 2023 roku najwięcej pojazdów wydało Volvo (6 644 szt.) po 6-procentowym wzroście. Drugi był Mercedes-Benz (6 144; -12%), który wyprzedza markę DAF (5 750; -22%). Scania jest czwarta (5 241 szt. +25%), a piąty MAN (+10%) po wydaniu 5 166 szt. 

Lider Volvo w 2023 roku miał prawie 19 proc. udziału w rynku zyskując 0,8 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 17%, 16%, 15% i 15% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła w 2023 roku prawie 82% rynku, a 84% rok temu. 

Czytaj więcej

Morze Czerwone pełne łez nadawców

Wśród samochodów najcięższych o dmc od 16 t, które stanowią 90 proc. rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest Volvo (6 574 szt.; 21% udziału) po wzroście o 5%. Na drugim miejscu Mercedes-Benz (5 732 szt.; 18% udziałów), spadek o 13% a trzeci DAF (5 624 szt.; -22% i 18% udziałów). Tuż za podium Scania (5 241 szt.; +25%; 16% udziałów). Pierwszą piątkę zamknął MAN (4 758 szt.; +9% i 15% udziałów). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane Renault (1 965), IVECO (1 344), a dalej Ford Trucks (487).

W grudniu zarejestrowano 2982 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Jest to jeden z lepszych wyników, na poziomie 2017 roku. Najlepszy wynik grudniowy zanotowano w 2021 roku z wynikiem 3677 aut. W całym 2023 roku rejestracje sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Bieżący rok nie będzie jednak tak dobry. Importerzy spodziewają się spadku o 15-25 proc., co oznacza wynik ok. 28-30 tys. ciężarówek, co i tak będzie bardzo dobrym wynikiem. Floty muszą wymieniać samochody i cykl zakupowy pozostanie na wysokim poziomie. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów