W ciężarówkach Volvo na pierwszym miejscu

Dla importerów ciężarówek bieżący rok będzie gorszy od minionego, ale wyniki i tak powinny być dobre.

Publikacja: 08.01.2024 09:09

W ciężarówkach Volvo na pierwszym miejscu

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W grudniu zarejestrowano 2982 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Jest to jeden z lepszych wyników, na poziomie 2017 roku. Najlepszy wynik grudniowy zanotowano w 2021 roku z wynikiem 3677 aut. W całym 2023 roku rejestracje sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Bieżący rok nie będzie jednak tak dobry. Importerzy spodziewają się spadku o 15-25 proc., co oznacza wynik ok. 28-30 tys. ciężarówek, co i tak będzie bardzo dobrym wynikiem. Floty muszą wymieniać samochody i cykl zakupowy pozostanie na wysokim poziomie. 

Czytaj więcej

Czy Poczta Polska doczeka rekompensaty?

O malejącym popycie świadczy m.in. grudniowy wynik, który był gorszy o 12,8 proc. od zanotowanego w 2022 roku oraz niemal 24-procentowy spadek rejestracji nowych ciągników siodłowych (spadek rejestracji utrzymuje się do września). Ten segment odpowiada za trzy czwarte rejestracji. 

Miniony rok był słaby dla branży transportowej, było wyraźnie mniej zleceń, a stawki frachtowe zmalały pomimo wyraźnego wzrostu kosztów. Przedsiębiorcy transportowi notują mniejsze marże i częściej sięgają po używane samochody ciężarowe. Ich import w grudniu wzrósł o 9,9 proc. do 2272 sztuk, a w całym roku do 27 300 ciężarówek, co jest wynikiem lepszym o 5 proc. w stosunku do zanotowanego w 2022 roku, podaje statystyka PZPM. 

Reklama
Reklama

Związek podaje, że w ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5t w 2023 roku najwięcej pojazdów wydało Volvo (6 644 szt.) po 6-procentowym wzroście. Drugi był Mercedes-Benz (6 144; -12%), który wyprzedza markę DAF (5 750; -22%). Scania jest czwarta (5 241 szt. +25%), a piąty MAN (+10%) po wydaniu 5 166 szt. 

Lider Volvo w 2023 roku miał prawie 19 proc. udziału w rynku zyskując 0,8 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 17%, 16%, 15% i 15% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła w 2023 roku prawie 82% rynku, a 84% rok temu. 

Czytaj więcej

Morze Czerwone pełne łez nadawców

Wśród samochodów najcięższych o dmc od 16 t, które stanowią 90 proc. rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest Volvo (6 574 szt.; 21% udziału) po wzroście o 5%. Na drugim miejscu Mercedes-Benz (5 732 szt.; 18% udziałów), spadek o 13% a trzeci DAF (5 624 szt.; -22% i 18% udziałów). Tuż za podium Scania (5 241 szt.; +25%; 16% udziałów). Pierwszą piątkę zamknął MAN (4 758 szt.; +9% i 15% udziałów). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane Renault (1 965), IVECO (1 344), a dalej Ford Trucks (487).

W grudniu zarejestrowano 2982 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Jest to jeden z lepszych wyników, na poziomie 2017 roku. Najlepszy wynik grudniowy zanotowano w 2021 roku z wynikiem 3677 aut. W całym 2023 roku rejestracje sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Bieżący rok nie będzie jednak tak dobry. Importerzy spodziewają się spadku o 15-25 proc., co oznacza wynik ok. 28-30 tys. ciężarówek, co i tak będzie bardzo dobrym wynikiem. Floty muszą wymieniać samochody i cykl zakupowy pozostanie na wysokim poziomie. 

Reklama
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama