Udział e-commerce sięga 15-18 proc. w sprzedaży detalicznej. – W relacjach B2B towary są obsługiwane i dostarczane w większej liczbie i w większych jednostkach logistycznych, tj. w kontenerach, paletach itp. Logistyka produktów w kanale B2C jest zazwyczaj odmienna. Często mamy do czynienia z jedną sztuką. Obsługą magazynową takich towarów zajmują się najczęściej sami sprzedawcy internetowi, operatorzy fulfilment lub same marketplace’y. W przypadku dostaw zaangażowani są operatorzy KEP – wskazuje dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Arkadiusz Kawa.
Nadanie ze smartfona
Zauważa, że zwiększająca się cały czas liczba przesyłek B2C, powoduje, że „klasyczni” operatorzy logistyczni tracą udział w rynku detalicznym. – W związku z tym w ostatnim czasie można zauważyć trend polegający na obsłudze klientów e-commerce przez duże firmy logistyczne. Zajmują się więc dużą liczbą małych zamówień niewielkich produktów, ale również produktów gabarytowych. W przypadku tych ostatnich jest to dostawa artykułów budowlanych, dużego AGD itp. bezpośrednio do drzwi klienta indywidualnego. W ostatnim czasie można jeszcze dostrzec kolejny trend – dostawy z usługami dodatkowymi, takimi jak wniesienie, rozpakowanie, podłączenie (np. zmywarki), odebranie zużytego sprzętu itp. – opisuje dyrektor Instytutu.
Czytaj więcej
W razie konfliktu na Ukrainie, wiele polskich firm spodziewa się poważnych problemów z powodu braku rąk do pracy.
Systemy nadawania przesyłek budowane są przez startupy jak np. Clicktrans (z ofertą skierowaną przede wszystkim do osób fizycznych) jak i firmy logistyki ciężkiej. – W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 2 mln przesyłek łącznie w kanałach B2B oraz B2C, co daje wzrost r/r o 12%. Jeżeli chodzi o kanał eCommerce, to w ubiegłym roku zanotowaliśmy wzrost dostaw „home deliveries” o 16% przy jednoczesnym wzroście usług dodatkowych takich jak wniesienie. W ostatnich miesiącach 2021 roku wzrost wolumenu eCommerce osiągnął poziom 40% r/r – zaznacza Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak.
Dodaje, że najciekawszym obszarem są takie branże e-Commerce jak: AGD/RTV, Meble, Ogród, Sport.