Palety wysyłane jak przesyłki kurierskie

Firmy kurierskie pokazały, jak uprościć nadawanie przesyłek. Wysyłający składa przez Internet zamówienie i płaci, przez Internet śledzi przesyłkę, zautomatyzowane jest nawet samo przekazanie paczki. Ten system wzięły za wzór sieci drobnicowe.

Publikacja: 24.02.2022 08:38

Palety wysyłane jak przesyłki kurierskie

DB Schenker

Foto: DB Schenker

Udział e-commerce sięga 15-18 proc. w sprzedaży detalicznej. – W relacjach B2B towary są obsługiwane i dostarczane w większej liczbie i w większych jednostkach logistycznych, tj. w kontenerach, paletach itp. Logistyka produktów w kanale B2C jest zazwyczaj odmienna. Często mamy do czynienia z jedną sztuką. Obsługą magazynową takich towarów zajmują się najczęściej sami sprzedawcy internetowi, operatorzy fulfilment lub same marketplace’y. W przypadku dostaw zaangażowani są operatorzy KEP – wskazuje dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Arkadiusz Kawa.  

Nadanie ze smartfona

Zauważa, że zwiększająca się cały czas liczba przesyłek B2C, powoduje, że „klasyczni” operatorzy logistyczni tracą udział w rynku detalicznym. – W związku z tym w ostatnim czasie można zauważyć trend polegający na obsłudze klientów e-commerce przez duże firmy logistyczne. Zajmują się więc dużą liczbą małych zamówień niewielkich produktów, ale również produktów gabarytowych. W przypadku tych ostatnich jest to dostawa artykułów budowlanych, dużego AGD itp. bezpośrednio do drzwi klienta indywidualnego. W ostatnim czasie można jeszcze dostrzec kolejny trend – dostawy z usługami dodatkowymi, takimi jak wniesienie, rozpakowanie, podłączenie (np. zmywarki), odebranie zużytego sprzętu itp. – opisuje dyrektor Instytutu. 

Czytaj więcej

Czy w razie wojny polskie firmy zostaną bez ukraińskich kierowców?

Systemy nadawania przesyłek budowane są przez startupy jak np. Clicktrans (z ofertą skierowaną przede wszystkim do osób fizycznych) jak i firmy logistyki ciężkiej. – W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 2 mln przesyłek łącznie w kanałach B2B oraz B2C, co daje wzrost r/r o 12%.  Jeżeli chodzi o kanał eCommerce, to w ubiegłym roku zanotowaliśmy wzrost dostaw „home deliveries” o 16% przy jednoczesnym wzroście usług dodatkowych takich jak wniesienie. W ostatnich miesiącach 2021 roku wzrost wolumenu eCommerce osiągnął poziom 40% r/r – zaznacza Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak. 

Dodaje, że najciekawszym obszarem są takie branże e-Commerce jak: AGD/RTV, Meble, Ogród, Sport.  

W ten segment wchodzą także najwięksi gracze, np. DB Schenker, który już w 2018 roku zaprezentował platformę do automatycznego nadawania drobnicy, nazwaną Connect4Land. –Również branża logistyczna może korzystać z udogodnień zakupów online. Platforma Connect4land oferuje klientom biznesowym dostęp, także z poziomu smartfona, do wygodnego systemu zleceń, natychmiastowych i przejrzystych informacji o cenach i czasie transportu oraz praktycznego systemu śledzenia. Oferta kierowana jest głównie do mniejszych przedsiębiorstw, które nie potrzebują specjalnych warunków umownych, chcą natomiast mieć możliwość sprawnego dostarczania towarów w całej Europie w prosty sposób i za rozsądną cenę – uważa Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker Piotr Gola. 

Rozwiązania dla MSP

Przy powstaniu nowej platformy pracował interdyscyplinarny zespół, który stworzył ją w zaledwie osiem miesięcy. Funkcjonowała początkowo tylko w Niemczech i w Hiszpanii. Polscy klienci DB Schenker mają dostęp do Connect4land od 2019 roku. 

DB Schenker wdrożył również podobne systemy zleceń online dla transportu morskiego i lotniczego nazwane (odpowiednio) Connect4ocean i Connect4air.

Czytaj więcej

Przewoźnicy przerażeni wysokimi kosztami Pakietu Mobilności

Platforma Connect4Land służy do wyceny i składania zleceń transportowych, niezależnie od kanału dokonania transakcji pomiędzy klientem a jego kontrahentem. Jest dostępna dla wszystkich klientów biznesowych chcących zlecić przesyłki B2B. Służy do obsługi przesyłek drobnicowych (przede wszystkim spaletyzowanych), zarówno przesyłek krajowych jak i międzynarodowych. 

C4L oferuje transport krajowy i międzynarodowy na terenie Europy. Przesyłkę można wysłać z Polski do Austrii, Belgii, Bułgarii, Czech, Niemiec, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Chorwacji, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Holandii, Portugalii, Rumunii, Szwecji, Słowenii, Słowacji oraz Hiszpanii. 

W Polsce DB Schenker ma 17 terminali przeładunkowych i każdego dnia dostarcza prawie 40 tys. przesyłek, a na terenie całego kraju kursuje blisko 4 tys. pojazdów obsługujących regularne trasy. Operator logistyczny oferuje w Polsce także dostawy w 24 godziny, a dodatkowo na terenie Polski można skorzystać z usług Premium10 i Premium13, czyli dostaw przesyłek drobnicowych i paczkowych do godziny 10.00 lub 13.00. 

Czytaj więcej

Na ładowarki dla ciężarówek trzeba w Europie wydać 30 mld euro

Firmy, które prowadzą działalność w sieci, prześcigają się w rozwiązaniach ułatwiających nie tyle samą transakcję sprzedażową, co dotarcie do klienta, jego obsługę, na wygodnej dostawie kończąc. – Wprowadzamy nowe rozwiązania skoncentrowane na ostatniej mili, a to wszystko po to, aby dostawy do klientów były łatwe, wygodne i przyjemne. Dzisiaj klient decyduje, gdzie, kiedy i o której chce odebrać zakupiony wcześniej towar. To klient wpływa na to, jak kształtuje się cały łańcuch dostaw i jego obsługa, a my chcemy mu to ułatwić – podkreśla Walczak. Wskazuje także na ułatwienia w obsłudze zwrotów i w zarządzaniu elektrośmieciami oraz zbędnymi opakowaniami. 

System dla osób fizycznych

Aby zamówić usługę transportową, wystarczy kilka kliknięć. Następnie można uruchomić śledzenie przesyłki przez aplikację. – Zamawianie przewozu przez internetową platformę Connect4Land jest proste, klient szybko otrzymuje wycenę usługi. Sam proces złożenia zlecenia jest bardzo intuicyjny i przystępny. Klient ma do dyspozycji system śledzenia przesyłek, który uwidacznia postęp każdej przesyłki. Pulpit jest w pełni konfigurowalny, dostępnych jest także wiele dodatkowych funkcji, takich jak możliwość wysyłania przesyłek międzynarodowych do prywatnych odbiorców i możliwość ograniczenia emisji dwutlenku węgla dzięki opcji econeutral. Całkowity czas złożenia zlecenia nie przekracza dwóch minut – zapewnia Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker. 

Czytaj więcej

Czy paczkę dostarczy kurier wybrany w miejskim przetargu?

Płatność jest oczywiście dokonywana online, a portal dostępny jest dla klientów przez całą dobę i wszystkie dni tygodnia. 

Internetowa platforma jest na tyle elastyczna, że DB Schenker właśnie rusza z nową ofertą: produktem DB SCHENKERsystem home. Są to dostawy towarów na paletach do odbiorców prywatnych (B2C) DB Schenker dostarczy przesyłki do 195 milionów europejskich gospodarstw domowych. – To usługa typu curbside delivery. Oznacza to, że towar na palecie zostanie dostarczony do najbliższego miejsca przy domu odbiorcy, gdzie może zatrzymać się kierowca – wyjaśnia Gola. 

Odbiorca ma możliwość wyboru dnia dostawy drogą elektroniczną. Otrzymuje też wstępne powiadomienie o dostawie e-mailem lub SMS-em. – Szacujemy, że udział dostaw do odbiorów fizycznych wyniesie ok 20 proc., ale siłą rzeczy potrzebujemy czasu, aby te szacunki zweryfikować – przyznaje Gola. 

Komentarz partnera publikacji

DB Schenker

Foto: DB Schenker

Piotr Gola

Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker

Zakupy przez Internet stały się normą również w sektorze B2B, dlatego od kilku lat rozbudowujemy nasze systemy zleceń online. Klienci otrzymali dodatkową możliwość zlecania wysyłek paletowych i całopojazdowych dzięki platformie Connect4Land. Oferuje ona zlecenia online, natychmiastowe wyceny, śledzenie przesyłki na każdym etapie podróży – wszystko to znacząco usprawnia pracę, szczególnie w przypadku mniejszych firm. 

Jesteśmy w fazie promowania rozwiązania na rynku i liczba użytkowników rośnie wraz ze świadomością, że można z takiego rozwiązania korzystać. Zainteresowanie jest duże, w stosunku do zeszłego roku odnotowaliśmy kilkukrotny przyrost liczby zleceń nadawanych tym kanałem. Naszą ambicją jest popularyzacja tego kanału sprzedaży i umożliwienie prostego nadania przesyłek mniejszym firmom.  

DB Schenker współpracuje też z firmami z sektora MŚP. Ich wspieranie to zupełnie naturalny kierunek rozwoju również w branży logistycznej, która kojarzy się z dużymi graczami. Małe firmy mają inne potrzeby. W przypadku wysyłek całopojazdowych dominują nieregularne zlecenia o niskim poziomie złożoności. Każdorazowe przechodzenie przez proces wyceny i zawarcia umowy jest w ich przypadku nieefektywne. W takich firmach idealnie sprawdza się cyfrowa platforma Connect4Land.

Udział e-commerce sięga 15-18 proc. w sprzedaży detalicznej. – W relacjach B2B towary są obsługiwane i dostarczane w większej liczbie i w większych jednostkach logistycznych, tj. w kontenerach, paletach itp. Logistyka produktów w kanale B2C jest zazwyczaj odmienna. Często mamy do czynienia z jedną sztuką. Obsługą magazynową takich towarów zajmują się najczęściej sami sprzedawcy internetowi, operatorzy fulfilment lub same marketplace’y. W przypadku dostaw zaangażowani są operatorzy KEP – wskazuje dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Arkadiusz Kawa.  

Pozostało 94% artykułu
Szynowy
Czy nowe ceny dostępu do torów wystraszą pasażerów pociągów?
Drogowy
Belgia zapowiada kontrole przewoźników, ale nikt nie wie, ile płacić kierowcom
Szynowy
Pociągi z Chin coraz szerszym strumieniem jadą przez rosyjskie porty
Szynowy
Europejscy przewoźnicy kolejowi stracili w pandemii łącznie 50 mld euro
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Roboty
Polskie automaty magazynowe zamierzają podbić europejską logistykę