Palety wysyłane jak przesyłki kurierskie

Firmy kurierskie pokazały, jak uprościć nadawanie przesyłek. Wysyłający składa przez Internet zamówienie i płaci, przez Internet śledzi przesyłkę, zautomatyzowane jest nawet samo przekazanie paczki. Ten system wzięły za wzór sieci drobnicowe.

Publikacja: 24.02.2022 08:38

Palety wysyłane jak przesyłki kurierskie

DB Schenker

Foto: DB Schenker

Udział e-commerce sięga 15-18 proc. w sprzedaży detalicznej. – W relacjach B2B towary są obsługiwane i dostarczane w większej liczbie i w większych jednostkach logistycznych, tj. w kontenerach, paletach itp. Logistyka produktów w kanale B2C jest zazwyczaj odmienna. Często mamy do czynienia z jedną sztuką. Obsługą magazynową takich towarów zajmują się najczęściej sami sprzedawcy internetowi, operatorzy fulfilment lub same marketplace’y. W przypadku dostaw zaangażowani są operatorzy KEP – wskazuje dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Arkadiusz Kawa.  

Nadanie ze smartfona

Zauważa, że zwiększająca się cały czas liczba przesyłek B2C, powoduje, że „klasyczni” operatorzy logistyczni tracą udział w rynku detalicznym. – W związku z tym w ostatnim czasie można zauważyć trend polegający na obsłudze klientów e-commerce przez duże firmy logistyczne. Zajmują się więc dużą liczbą małych zamówień niewielkich produktów, ale również produktów gabarytowych. W przypadku tych ostatnich jest to dostawa artykułów budowlanych, dużego AGD itp. bezpośrednio do drzwi klienta indywidualnego. W ostatnim czasie można jeszcze dostrzec kolejny trend – dostawy z usługami dodatkowymi, takimi jak wniesienie, rozpakowanie, podłączenie (np. zmywarki), odebranie zużytego sprzętu itp. – opisuje dyrektor Instytutu. 

Czytaj więcej

Czy w razie wojny polskie firmy zostaną bez ukraińskich kierowców?

Systemy nadawania przesyłek budowane są przez startupy jak np. Clicktrans (z ofertą skierowaną przede wszystkim do osób fizycznych) jak i firmy logistyki ciężkiej. – W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 2 mln przesyłek łącznie w kanałach B2B oraz B2C, co daje wzrost r/r o 12%.  Jeżeli chodzi o kanał eCommerce, to w ubiegłym roku zanotowaliśmy wzrost dostaw „home deliveries” o 16% przy jednoczesnym wzroście usług dodatkowych takich jak wniesienie. W ostatnich miesiącach 2021 roku wzrost wolumenu eCommerce osiągnął poziom 40% r/r – zaznacza Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak. 

Dodaje, że najciekawszym obszarem są takie branże e-Commerce jak: AGD/RTV, Meble, Ogród, Sport.  

W ten segment wchodzą także najwięksi gracze, np. DB Schenker, który już w 2018 roku zaprezentował platformę do automatycznego nadawania drobnicy, nazwaną Connect4Land. –Również branża logistyczna może korzystać z udogodnień zakupów online. Platforma Connect4land oferuje klientom biznesowym dostęp, także z poziomu smartfona, do wygodnego systemu zleceń, natychmiastowych i przejrzystych informacji o cenach i czasie transportu oraz praktycznego systemu śledzenia. Oferta kierowana jest głównie do mniejszych przedsiębiorstw, które nie potrzebują specjalnych warunków umownych, chcą natomiast mieć możliwość sprawnego dostarczania towarów w całej Europie w prosty sposób i za rozsądną cenę – uważa Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker Piotr Gola. 

Rozwiązania dla MSP

Przy powstaniu nowej platformy pracował interdyscyplinarny zespół, który stworzył ją w zaledwie osiem miesięcy. Funkcjonowała początkowo tylko w Niemczech i w Hiszpanii. Polscy klienci DB Schenker mają dostęp do Connect4land od 2019 roku. 

DB Schenker wdrożył również podobne systemy zleceń online dla transportu morskiego i lotniczego nazwane (odpowiednio) Connect4ocean i Connect4air.

Czytaj więcej

Przewoźnicy przerażeni wysokimi kosztami Pakietu Mobilności

Platforma Connect4Land służy do wyceny i składania zleceń transportowych, niezależnie od kanału dokonania transakcji pomiędzy klientem a jego kontrahentem. Jest dostępna dla wszystkich klientów biznesowych chcących zlecić przesyłki B2B. Służy do obsługi przesyłek drobnicowych (przede wszystkim spaletyzowanych), zarówno przesyłek krajowych jak i międzynarodowych. 

C4L oferuje transport krajowy i międzynarodowy na terenie Europy. Przesyłkę można wysłać z Polski do Austrii, Belgii, Bułgarii, Czech, Niemiec, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Chorwacji, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Holandii, Portugalii, Rumunii, Szwecji, Słowenii, Słowacji oraz Hiszpanii. 

W Polsce DB Schenker ma 17 terminali przeładunkowych i każdego dnia dostarcza prawie 40 tys. przesyłek, a na terenie całego kraju kursuje blisko 4 tys. pojazdów obsługujących regularne trasy. Operator logistyczny oferuje w Polsce także dostawy w 24 godziny, a dodatkowo na terenie Polski można skorzystać z usług Premium10 i Premium13, czyli dostaw przesyłek drobnicowych i paczkowych do godziny 10.00 lub 13.00. 

Czytaj więcej

Na ładowarki dla ciężarówek trzeba w Europie wydać 30 mld euro

Firmy, które prowadzą działalność w sieci, prześcigają się w rozwiązaniach ułatwiających nie tyle samą transakcję sprzedażową, co dotarcie do klienta, jego obsługę, na wygodnej dostawie kończąc. – Wprowadzamy nowe rozwiązania skoncentrowane na ostatniej mili, a to wszystko po to, aby dostawy do klientów były łatwe, wygodne i przyjemne. Dzisiaj klient decyduje, gdzie, kiedy i o której chce odebrać zakupiony wcześniej towar. To klient wpływa na to, jak kształtuje się cały łańcuch dostaw i jego obsługa, a my chcemy mu to ułatwić – podkreśla Walczak. Wskazuje także na ułatwienia w obsłudze zwrotów i w zarządzaniu elektrośmieciami oraz zbędnymi opakowaniami. 

System dla osób fizycznych

Aby zamówić usługę transportową, wystarczy kilka kliknięć. Następnie można uruchomić śledzenie przesyłki przez aplikację. – Zamawianie przewozu przez internetową platformę Connect4Land jest proste, klient szybko otrzymuje wycenę usługi. Sam proces złożenia zlecenia jest bardzo intuicyjny i przystępny. Klient ma do dyspozycji system śledzenia przesyłek, który uwidacznia postęp każdej przesyłki. Pulpit jest w pełni konfigurowalny, dostępnych jest także wiele dodatkowych funkcji, takich jak możliwość wysyłania przesyłek międzynarodowych do prywatnych odbiorców i możliwość ograniczenia emisji dwutlenku węgla dzięki opcji econeutral. Całkowity czas złożenia zlecenia nie przekracza dwóch minut – zapewnia Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker. 

Czytaj więcej

Czy paczkę dostarczy kurier wybrany w miejskim przetargu?

Płatność jest oczywiście dokonywana online, a portal dostępny jest dla klientów przez całą dobę i wszystkie dni tygodnia. 

Internetowa platforma jest na tyle elastyczna, że DB Schenker właśnie rusza z nową ofertą: produktem DB SCHENKERsystem home. Są to dostawy towarów na paletach do odbiorców prywatnych (B2C) DB Schenker dostarczy przesyłki do 195 milionów europejskich gospodarstw domowych. – To usługa typu curbside delivery. Oznacza to, że towar na palecie zostanie dostarczony do najbliższego miejsca przy domu odbiorcy, gdzie może zatrzymać się kierowca – wyjaśnia Gola. 

Odbiorca ma możliwość wyboru dnia dostawy drogą elektroniczną. Otrzymuje też wstępne powiadomienie o dostawie e-mailem lub SMS-em. – Szacujemy, że udział dostaw do odbiorów fizycznych wyniesie ok 20 proc., ale siłą rzeczy potrzebujemy czasu, aby te szacunki zweryfikować – przyznaje Gola. 

Komentarz partnera publikacji

DB Schenker

Foto: DB Schenker

Piotr Gola

Head of Revenue and Product Management North East Europe DB Schenker

Zakupy przez Internet stały się normą również w sektorze B2B, dlatego od kilku lat rozbudowujemy nasze systemy zleceń online. Klienci otrzymali dodatkową możliwość zlecania wysyłek paletowych i całopojazdowych dzięki platformie Connect4Land. Oferuje ona zlecenia online, natychmiastowe wyceny, śledzenie przesyłki na każdym etapie podróży – wszystko to znacząco usprawnia pracę, szczególnie w przypadku mniejszych firm. 

Jesteśmy w fazie promowania rozwiązania na rynku i liczba użytkowników rośnie wraz ze świadomością, że można z takiego rozwiązania korzystać. Zainteresowanie jest duże, w stosunku do zeszłego roku odnotowaliśmy kilkukrotny przyrost liczby zleceń nadawanych tym kanałem. Naszą ambicją jest popularyzacja tego kanału sprzedaży i umożliwienie prostego nadania przesyłek mniejszym firmom.  

DB Schenker współpracuje też z firmami z sektora MŚP. Ich wspieranie to zupełnie naturalny kierunek rozwoju również w branży logistycznej, która kojarzy się z dużymi graczami. Małe firmy mają inne potrzeby. W przypadku wysyłek całopojazdowych dominują nieregularne zlecenia o niskim poziomie złożoności. Każdorazowe przechodzenie przez proces wyceny i zawarcia umowy jest w ich przypadku nieefektywne. W takich firmach idealnie sprawdza się cyfrowa platforma Connect4Land.

Szynowy
Czy nowe ceny dostępu do torów wystraszą pasażerów pociągów?
Drogowy
Belgia zapowiada kontrole przewoźników, ale nikt nie wie, ile płacić kierowcom
Szynowy
Pociągi z Chin coraz szerszym strumieniem jadą przez rosyjskie porty
Szynowy
Europejscy przewoźnicy kolejowi stracili w pandemii łącznie 50 mld euro
Roboty
Polskie automaty magazynowe zamierzają podbić europejską logistykę